Etiketler

, , , , , , , , , , , , ,

‘’Dünya tarihinin en iyi seçim kampanyası’’ olarak anılan 2008 Amerika Başkanlık Seçimleri, Barack Obama’nın zaferiyle sonuçlanmıştı. Obama, yaşanan ekonomik krize rağmen, bağışlarla birlikte yaklaşık  670 milyon dolar olan rekor bir bütçeyle büyük yankı uyandıran bir kampanyaya imza attı.

Obama’nın seçim kampanyasının en can alıcı sloganları “umut”, “güven”, “değişim” ve “gelişim” temaları üzerine odaklanmıştı. Başarılı siyasal imaj üretmenin ilk adımı olan “basit tema ya da mesajlar hazırlamak” anlamında bu dört tema, istenilen hedefe ulaştı.

1021

Yes we can”; yani “Evet, yapabiliriz” sloganı umudu simgeliyordu ve güven veriyordu. Aynı tema seçim afişlerinde de kullanılmıştı. Dünyanın o dönemde içinde bulunduğu durum ve Amerikan seçmeninin ruh hali düşünüldüğünde, umutların kırılma noktasında iyi seçilmiş bir tema ve slogandı.

Kampanya o güne kadar internetin en yaygın ve en etkili şekilde kullanıldığı seçim kampanyası oldu. Obama 2008 yılındaki seçim kampanyasında web teknolojilerini ve sosyal medyayı şüphesiz en iyi kullanan başkan adayıydı. Kampanyanın yürütülmesi için Facebook’un ortak kurucusu olan Chris Hughes ile anlaşıldı. Chris Hughes, Barack Obama’nın seçim kampanyasına odaklanmak için Facebook’taki görevinden istifa etti ve kısa bir sürede kendine bir ekip kurdu. Bu ekiple birlikte Barack Obama’nın sosyal medya stratejilerini geliştirdi.

Özellikle genç seçmenlerle internet üzerinden etkileşim sağlandı. Obama’nın hayranları internet sitesi üzerinden diledikleri gibi yararlanabildiler. Örneğin kendi blog sayfalarını oluşturabildiler, kendi kişisel sayfalarını yaratabildiler. Kampanya sürecinde oluşturulan http://www.barackobama.com  web sitesinden kampanyaya katkı çağrısı yapılarak  katkı sağlamak isteyen vatandaşlar için bir hediyelik eşya dükkanı oluşturuldu. Ayrıca web sitesinde Obama’ya ve aday olduğu Demokrat Parti’ye ait bilgilere, Obama’nın çeşitli konu ya da sorunlara ilişkin görüşlerine, etnik köken, grup ya da insanlar hakkındaki düşüncelerine, her bir eyalete ait web sayfalarına ve haberlere de ulaşılabiliyordu. Bunların dışında “Obama everywhere” yani “Obama her yerde” başlıklı kısımda Facebook, Youtube, Myspace, Blackplanet ve Faithbase gibi 16 ayrı web sitesine link verildi.

Obama’nın kampanyasının internet alanındaki başarısı belki de elde edilen bağış miktarı ve bu bağışı yapan insanların sayısı ile açıklanabilir. Çünkü Obama’nın 670.7 milyon dolarlık seçim bütçesinin önemli bir kısmı internet üzerinden toplanan bağışlardan elde edildi. Yaklaşık 475 bin kişi internet üzerinden kampanyaya katkıda bulundu ve her biri en az 100 dolar bağış yaptı. Ayrıca kampanya boyunca e-maillerin yoğun bir şekilde kullanıldığını, özel olarak çekilen filmlerin ve bestelenen şarkılara ait kliplerin internetten yayıldığını da eklemek gerekiyor. Bu kliplerden birisine buradan ulaşabilirsiniz.  

 Seçim kampanyası sona erdiğinde Barack Obama başkan, Chris Hughes ise 2008 yılının en iyi pazarlamacısı seçildi.

Yazarlar:

Emre KARASAÇ

Gökçenur POLAT

İlkay ÖZCAN

Okan VARDAR

Kaynakça:

[1] Sinem ALTAN, ‘’Barack Obama’nın 2008 Seçim Kampanyası’’, http://www.slideshare.net, Erişim Tarihi: 04.01.2017

[2] Erkan YÜKSEL, ‘’Obama’nın Seçim Kampanyası Üzerine Bazı Notlar’’, http://www.siyasaliletisim.org, Erişim Tarihi: 04.01.2017

[3] ___ ___, ‘’Yes We Can-Barack Obama Music Video’’, http://www.youtube.com, Erişim Tarihi: 04.01.2017

 

Reklamlar