Etiketler

, ,

 met81

1981 yılında baterist Lars Ulrich’in gazeteye verdiği ilana o zamanlar yağız bir delikanlı olan James Hetfield’ın dönüş yapmasıyla San Fransisco’da kurulmuş; Master of Puppets,Enter Sandman,Fade to Black ve daha nice kült şarkılara imza atmış; dünya çapında 120 milyondan fazla albüm satışına ulaşmış ABD’li heavy-trash metal grubudur Metallica.İyi de bu yazının bu sitede ne işi var?

Metallica 18 Kasım tarihinde nihayete eren yeni stüdyo albümlerini piyasaya sürdü ve metal müzikseverler tarafından büyük ilgi gördüğünü söylemek mümkün.Aslına bakarsanız kimse Metallica’nın yeni albümünün bu denli başarılı bir satış grafiğine ulaşacağını beklemiyordu zira an itibariyle albüm, satış listelerinde tam 57 ülkede şu an 1 numara ve 105 ülkede de ilk 5’e girmiş durumda.Peki böylesine köklü bir metal grubu, 8 yıl aradan sonra çıkardığı yeni albümü çok sattı diye böyle bir yazıya konu olur mu? Bunun nesi garip?

Aslında düşük satış beklentisinin 3 nedeni olabilir :

1)Günümüz müzik popülasyonunda metal müziğin yaşadığı kan kaybı (meydanlar artık Justin’in,Pitbull’un)

2)Albüm olmamış,Metallica bitmiş yeaah (Albümün tatmin edici satış sayısına ulaşamayacak olması kalitesiyle ilgili bir durum değildi,bir öngörüydü)

3)NAPSTER DAVASI (İşte gerçek neden!)

Sene 2000; Metallica, Mission impossible 2 filmi için hazırladığı  “I disappear” adlı şarkısını basına duyurmuştur.Haliyle dönemin popüler mp3 indirme sitesi Napster, milyonlarca müziksevere dev bir hizmet sunarak şarkıyı yasal olmayan yollardan indirme fırsatı vermiştir ki bu günümüzde dahi doğal karşılanan bir durum. Doğal olmayan durum ise Metallica cephesinin bu yasal usulsüzlüğe karşı takındığı tavır. Grup, baterist Lars Ulrich önderliğinde önce Napster’a dava açar. Üşenmeyip adliye koridorlarında dahi boy gösteren Lars Ulrich, ayrıca kameralar karşısında gösterdiği kindar tutumla sorunu alevlendirmektedir.Kırılma noktası ise Metallica’nın şarkıyı indiren 300.000 kişinin ismini teker teker ifşa ederek bir nevi hırsız damgası yemelerine sebep olmasıdır. Bunun üzerine grubun fanları ayaklanır, sokaklarda metallica tshirtleri yakılmakta ve o güne kadar odanın başköşesinde bulunan albümler acımadan kırılmaktadır. Grup için gerçek bir kriz söz konusudur ve artık Metallica’nın yeni bir lakabı vardır: “Paragöz Metallica”

Yaşanılan kriz sonrası Metallica “şirketi” herhangi bir halkla ilişkiler faaliyetinde bulunmamış ve bunun bedelini akabinde çıkardıkları 2 albümün satış başarısızlıklarıyla ödemişlerdir. Sene 2016 ; Metallica yeni stüdyo albümünün 18 Kasım’da raflardaki yerini alacağını duyurur.Takvimler 18 Kasım Cuma’yı gösterdiğinde, müzik piyasası daha önce şahit olmadığı bir pazarlama stratejisine tanık olur. Cuma,yani albümün çıkacağı tarih, Türkiye saati ile 24:00. Metallica kendi Youtube kanalında albümde yer alan “Halo on Fire” şarkısının klibini yayınlar. Aradan 2 saat geçmeden albümün bir diğer güzide parçası “Now that we are dead” şarkısının klibi de Youtube’a konur, derken bir klip daha ve bir tane daha… Grup bir gecede albümde bulunan 10 şarkının da klibini yayınlayarak müzik tarihinde bir ilke imza atar. Bu rekor daha önce bir günde 3 klip birden yayınlayan İbrahim Tatlıses’e aittir. Bu beklenmedik strateji sosyal medyada haftanın konularından biri olmuş, Ekşi sözlük’te albüm hakkında girilen entry sayısı, 2016 yılında piyasaya sürülen tüm metal albümlerin toplam entry sayısından fazla hale gelmiştir. Kısaca bu taktik harika bir viral pazarlama örneğine dönüşmüştür. Bundan daha önemlisi ise albümü merakla bekleyen kitle, bir gecede tüm şarkıların Metallica tarafından ayaklarına kadar getirildiğini görmüştür, hem de kargo bedeli dahi olmadan !

Böylelikle Metallica, Napster davasının özrünü dilemiş ve affedilmeyi beklemeye başlamıştır. Fazla zaman geçmeden grup, hayranları tarafından mükafatlandırılır ve albümün plakları dahi koleksiyondaki yerlerini almaya başlar. Satış rakamları 2016 yılındaki bir metal albümüne göre çok çok fazladır. Tabi ki anlattığımız bu stratejinin yanı sıra Metallica, yaşına başına bakmadan, bitmez tükenmez enerjileriyle birçok şehirde imza günleri,albüm tanıtım konserleri, fanlarla gerçekleştirdikleri interaktif ve eğlenceli aktivitelerle medyada hemen hemen hergün yer edinmeyi başarmıştır. Sizleri daha fazla tutmadan grubun albüm tanıtımı için katıldığı Jimmy Fallon Show’daki eğlenceli Enter Sandman coverı ile başbaşa bırakıyoruz. Bu videonun tıklanma ve paylaşım sayısına baktığımızda yaratıcı bir viral çalışma olduğunu ve grubun (kimilerine göre) antipatik ve sert imajını azaltmaya yardımının dokunduğunu da söylemeyi unutmayalım. Hadi nice Metallica’lı yıllara inşallah…

https://www.youtube.com/watch?v=GXJifYl_byU

Yazarlar:

Abdullah SARI

Murat AYDIN

Ahmed Awil NUR

Dilara ABACI

Kaynakça:

https://www.google.com.tr/search?q=metallica+hardwired+to+self+destruct+wallpaper&biw=1366&bih=660&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwi12KqYw-3QAhXE2hoKHY1PB6kQ_AUIBigB#imgrc=8f_deWL3srv9yM%3A

11.10.2016

 

Reklamlar