Etiketler

, , , , , , , , , , , , ,

    Bir önceki yazımızda genel hatlarına değindiğimiz Dove Gerçek Güzellik kampanyasının ayrıntılarına bu yazımızda göz atacağız.

   Bu kampanyanın en dikkat çekici uygulamalarından biri kalbe dokunan bir sosyal deney: “Gerçek Güzellik Kalpten Gelir”

   Portekiz’de oluşturulan Beleza Real(Gerçek Güzellik) platformu için yapılan sosyal deney oldukça yankı buldu. Deneyde farklı yaş gruplarından erkekler kullanılıyor. Deneklerin ellerine kalp atış hızını ölçen bir makine bağlanıyor.

   Katılımcılara öncelikle tanımadıkları fakat klasik güzellik normlarına uygun kadınların resimleri gösteriliyor. Bu kadınlar hakkında düşünceleri anlatmaları isteniyor. Katılımcılar “hoş, güzel, çekici” gibi kavramlar kullanıyorlar ve bu tanımlamaları yaparken çekingen davrandıkları gözleniyor. Kalp atış hızları ise normal bir seyir izliyor.

   Daha sonra katılımcılara kız kardeşleri, kızları, anneleri, eşlerinin resimleri gösteriliyor. Deneklerin kalp atışlarının belirgin bir şekilde hızlandığı ve onları anlatırken daha sıcak, samimi ve güzel kelimeler kullandıkları gözleniyor.

   Türkiye açısından videonun Türkçe altyazılı haline ulaşılamaması bir eksiklik ancak bu sosyal deneyi anlatan pek çok Türkçe sayfa var. Bu da deneyin hayli etkili olduğunu gösteren bir durum.

   Ayrıca bu deney “Güzellik anlayışının kalıplaşmasında erkeklerin zihni de yönlendiriliyor, onları neden kampanyaya katmıyorlar?” eleştirisine bir cevap niteliği taşıyor. Güzellik kavramının duygu ve düşüncelerle nasıl şekillendiğini gösteren deney alanında özgün bir yaklaşım.

   Kampanya kapsamında yapılan bir diğer çarpıcı sosyal deney de kadınların kendini yetersiz, kötü görünüşe sahip hissettiğini anlatıyor. ABD’de polis departmanında robot resim sanatçısı olarak çalışan bir ressam yüzünü görmediği kadın katılımcılardan kendilerini tarif etmelerini istiyor. Katılımcılar yüz özelliklerini olumsuz bir şekilde abartarak tarif ediyorlar. Ardından katılımcıları ilk defa gören kişilerden yüz tarifi isteniyor. Tarifler daha olumlu bir şekilde yapılıyor. Resimler karşılaştırıldığında katılımcıların kendi tariflerinin daha karanlık, üzgün ve gerçek görüntüden uzak resimler olduğu görülüyor. Onları ilk defa gören kişiler ise daha aydınlık ve gerçeğe daha yakın resimler tarif ediyorlar.

   Bu deneyin videosuna yapılan yorumlar ise genellikle pozitif ve doğru bir noktaya değindiği yönünde. Erkek izleyicilerin de pozitif görüşlerine rastlanıyor.

   Bu iki videodan hareketle kampanyaya yapılan bir eleştiri de Dove’un bu çalışmalarla kendi kuyusunu kazdığıdır. Zira kendini yeterli derecede güzel bulan kadınlar kozmetik harcaması yapmayacaktır. Bu noktada Dove stratejik bir hareket olarak “Dove ürünleri doğal güzelliğinizin ortaya çıkmasını sağlar.” mesajını iletiyor. Bu mesaj bütün kampanyanın özüne işlemiş durumda. Dove’un ürünlerinin fiziksel özellikleri kapatıcı, değiştirici özelliklere değil, temizleyici ve sağlıklı gösteren özelliklere sahip ürünler olması mesajın çıkış noktası aslında.

   Dove ürünlerini destekleyici nitelikte bir mesaj üretmiş ve Gerçek Güzellik Kampanyası’nı da bu mesaj etrafında yapılandırmıştır.

dove41

dove42

dove43

dove44

Yazarlar:

Ferda Aslan

Elif Gül

Hüseyin Asar

İhsan Selimler

Kaynakça:

https://www.youtube.com/watch?v=1oAeyeh_qKk

https://www.youtube.com/watch?v=wBwkjSRfHtw

http://www.dijitalajanslar.com/dove-gercek-guzellik-kalpten-gelir/

https://eksisozluk.com/gercekguzellikkampanyasi–1663109?nr=true&rf=gercek%20g%C3%BCzellik%20kampanyasi

http://bulentakgul.blogspot.com.tr/2007/08/marka-ynetmek-budur-ite-helal-olsun.html

 

Reklamlar