Etiketler

, , , , , , , , , , , , , ,

14826194_10209707531699510_1417251149_n

Kim tahmin edebilirdi ki 1800’lü yıllarda 12 yıl arayla kurulan bu iki şirketin günümüz teknoloji çağında dahi dünyanın sayılı markaları arasında yer alacağını.Bu başarıda belki de en büyük pay  iki markanın rekabetten beslenmesi olabilir,tıpkı Cristiano Ronaldo ve Messi gibi.Öyle ki Pepsi son kampanyasında sokaktaki halkı tadım testine davet ederek coca colayla arasındaki savaşa yeni bir boyut kazandırmıştır.Gelin bu iki markanın arasındaki amansız çekişmeyi biraz yakından inceleyelim.

Coca Cola  ‘Share the coke’

Coca cola’nın hikayesi Mayıs 1886’da başlayıp Coca Cola’nın ana ürünü Coca Coladır, bunun dışında şirketin, Sprite, Fanta, Powerada ve Fuse Tea gibi ürünleri vardır. Coca cola 58.5 milyar dolar marka değeri ile dünyanın en değerli markalarından 4.sırada yer almaktadır.(Forbes, 2016)

Kampanyanın Tanıtımı;

Avustralya’da yaşayan 24 yaş ve altındaki gençlerin neredeyse yarısının hayatlarında hiç Coca Cola içmediğini gören firma , bu insanlara Coca Cola’yı tattırmak için eğlenceli bir işe imza atmış .Şişe ve kutulardaki klasik Coca Cola logosunun yerine Avustralya’da en çok kullanılan 150 ismi şişe ve kutuların üzerine basan Coca Cola öncelikle internet ve televizyonda başlattığı kampanyayı , dijital ve interaktif yollarla tüm ülkeye yaydı .Ardından Avustralya’da en çok kullanılan 150 ismin üstünde basılı olduğu şişeleri ülkenin dört bir yanındaki alışveriş merkezlerine göndererek tüketiciyle buluşturan Coca Cola, aynı zamanda Sydneyde insanların en yoğun olarak bulunduğu noktalardan birine de, daha fazla bilinirlik yaratmak adına kullanıcılar tarafından anlık olarak kontrol edilebilen büyük bir interaktif billboard inşa etti.Bundan sonra kampanya 32 ülkeye daha yayıldı, bunların başında İngiltere, Türkiye, Çin ve Finlanda geliyor. Hatta bazen ülkeler kampanyayı farklı yöntemlerle yürütmektedir. Örneğin; Çin’de şişelerin üzerinde lakaplar basılmıştır.Coco cola ‘bu coco-cola senin için’ adına verdiği projesi ile kampanyayı ülkemizde Ekim 2013 itibarı ile hayata geçirdi. Kullanıcılar siteye girerek kendilerine özel kola kutularını oluşturabiliyor ve paylaşabiliyor.

Sonuç: https://www.youtube.com/watch?v=5l0cCyElfgg

Coca cola tüketiminde genç nüfus arasında yüzde 7, toplam nüfusta yüzde 5 artış sağlandı. Facebook tarafında yüzde 870 artışın yanında medyada tam 18 milyondan fazla konuşulan kampanya toplam satış hacminde yüzde 3’lük bir artış kaydetti. Küresel coca cola facebook hesabı yüzde 3.5 artış sağlamıştır ve #shareacoke hastagı Twitter’de 29000 kez kullanıldı (grimes 2013, alma tarihi 28.03.2014)

PepsiCO. ‘live for now’

Pepsi küresel içecek ürünleri odaklanan uluslararası bir şirkettir. 19.4 milyar dolar varlığıyla dünyanın en değerlı markalarıdan 29.sırada yer almaktadır (Forbes, 2016). Pepsi; sürdürebilirlik, müşterilerinin ve dünyanın  sağlığını ön plan çıkan bir kampanya olduğunu anlatmaktadır.

Kampanyanın Tanıtımı

14914952_10209707531539506_892512345_n

‘Live for now’ kampanyası Pepsi’nin ilk uluslararası  pazarlama kampanyasıdır. Kampanya Mayıs 2012’de ABD’de başlatıldı, aynı yılın sonunda uluslararası bir kampanya olmuştur. Kampanya  Pepsi’nin küresel pazarının konumunu korumak için başlatıldı.

Kampanyanın ana amacı: Pepsi’yi daha kolay ve daha eğlenceli hale getiren bir marka olduğunu genç tüketicilere göstermektedir.

2014’te kampanya hala devam ediyordu, kampanya hem futbol oyuncuları hem de futbol meraklılarını bir araya getirdi. Kampanyanın amacı; yaklaşık 20 ülkeden, en iyi futbolcular sponsor olarak ‘live for now’ ile tüm dünyadaki hayranları canlandırmaktı.

Sonuç: https://www.youtube.com/watch?v=uSyCPCvdJ9w

Deep Focus’e gore 14 kasım 2013’te (live for now) kampanyası yenilikçi digital çözüm için enternasyolist ödülleri (The ınternational Awards For innovative Digital Solutions) kazanmıştır. Bu ödül kampanyanın pazarlama stratejilerin etkinliği ve verimliliğini göstermektedir.  Kampanya başladıktan bir ay sonra paylaşımların etkilişiminde yüzde 114 artış olmuştur. Sadece Facebookta kampanya, Facebook hasabının takipçilerinin yarısına ulaşmıştır. Araştırmalara göre Amerika’daki müşterilerin yüzde 66si ‘live for now’ kampanyasına olumlu etki verdikleri görülmektemektedir.

Değerlendirme

Coco cola’nın ( share a coke) kampanyasının başarısı birçok konuya dayanmaktadır. Ilk olarak marka ismi yerine, kişilerin isimlerini koyarak ‘kişileştirme moda’ stratejisini izlemiştir. Müşterilerine özel hissetirmiş, kola şişesi olsa bile insanlar kendine özel bir şeye sahip olamayı sevdikleri için bu strateji oldukça ses getirmiştir. Sosyal medyada içerikler paylaşmak, kampanyanın başarısında önemli bir rol oynamıştır. Coco cola müşterileri sadece gerçek hayatta değil, aynı zamanda sanal dünyada kola paylaşmak için çağırdı. Üçüncü olarak marka tüketicisiyle samimiyet kurup duygulara dokunmaktadır. Kampanya sırasında marka çok kullanılan isimlerin yanı sıra bitanem, annem, babam, kankam gibi hayatimizda genel kişilere de hitap edecek isimler ekledimiştir.

PepsiCo kampanyanın başarısıda en önemli rolü oynayan sosyal medya kullanma stratejisiydi. Kampanyanın hedef kitlesi bakmış olursak 18-35 yaşlar arasında genç, çevresinde çok arkadaşı bulunan ve onlarla anlamlı ve özel anlarını paylaşmak isteyen gençlerdir. Gençler günlük hayatında her anın keyfini çıkarmak istiyorlar. Ikinci olarak PepsiCo. Geleneksel medyanın yanı sıra farklı sosyal ağ platformları kullandı, o yüzden çok sayıda müşterilere kolaylıkla ulaşabildi.Bu kampanyaların her ikisinde büyük bir kitleye ulaştı. PepsiCo ünlüleri kendi kampanya yüzü olmak için kıralanırken, Coco cola daha kişisel olmayı tercih etti.

Pepsi’nin fikri insalarla bağlanmak için yeni platformları kullanmaktı, farklı aktiviteler,  eğlenceli vakitler geçirip, güzel anları paylaşmak, etkin bir çözümdü. Ayrıca Pepsi yüksek maliyetli ünlüleri kullandığı için kampanya daha eğlenceli ve gençlerin benimsediği bir kampanya olmuştur. Dünyanın en ünlü insanları marka

Yazarlar:

Dilara ABACI

Ahmed AWIL NUR

Abdullah SARI

Murat Aydın

Kaynakça:

 

 

 

Reklamlar