Etiketler

, , , , , , , , , , , , , , ,

    Güney Afrika’da 1990 öncesi dönemde ırk ayrımına karşı bir mücadele söz konusudur. Parlamento ülkede azınlık konumunda bulunan beyazların yönetimindedir. Ülkede demokratik bir ortam oluşmamış ve bu sebeple halkla ilişkiler sektörü de gelişme gösterememiştir. Güney Afrika’da halkla ilişkilerin profesyonel ilk kuruluşu PRISA’dır. (Public Relations İnstute of Southern Africa) PRISA Afrika’nın en bilinir ve kapsamlı PR derneği/kuruluşudur.mandela21

  Güney Afrika Cumhuriyeti’nde halkla ilişkiler Mandela’nın hapisten çıkışıyla canlılık kazanmıştır.

  Mandela’yla birlikte baskı dolu ortam ortadan kalkmış ve daha demokratik bir ortam oluşmaya başlamıştır.

Mandela ve 46664 Kampanyası

  46664… Bu rakam pek çok kişi için bir anlam ifade etmeyebilir. Ancak 27 yılını Cape Town’daki hapishanede geçiren Nelson Mandela ve adına kampanya başlattığı milyonlarca HIV/AIDS mağduru için çok şey ifade ediyor. Mandela yirmi yedi yıllık hapishane yaşamı boyunca 46664 mahkûm numarasıyla çağrılmıştır.

mandela22

  Nelson Mandela kendisi için büyük bir anlamı olan bu numarayı 2002 yılında “AİDS’i durdurmak için yaşamının bir dakikasını ver” mesajıyla başlattığı kampanyaya isim olarak verdi. 2002 yılından itibaren kampanya bir dizi eylemle hayata geçirilmiştir. Konserler düzenlenmiş, kamusal açıklamalar yapılmış ve kitle gösterileri gerçekleştirilmiştir. HIV/AİDS’in Nelson Mandela’nın özel yaşamı içinde büyük bir önemi var. Mandela’nın oğlu Makgatho Lewanika Mandela 6 Ocak 2005 tarihinde HIV/ AIDS nedeniyle öldü. Kampanya halen devam ediyor ve HIV/AIDS mağdurlarına yardım etmek için çaba harcanmaktadır.

Kampanyanın Amaç ve Hedefleri

  HIV/AIDS ve insan hakları arasındaki bağlantı, kendisini temel olarak üç alanda göstermektedir: Mağduriyeti arttırıcı rol oynaması, ayrımcılık ve damgalanma, hastalığın durdurulması için etkili önlemlerin engellenmesidir. Kampanyanın en genel amacı HIV/ AIDS’den arınmış bir dünya yaratmak. HIV/AIDS konusunda farkındalık yaratarak, dikkatleri bu sorunun üzerine çekmek, sorunun giderilmesi için uygun politikaların belirlenmesini sağlamak kampanyanın hedefleri arasındadır.

Bilgi ve Veri Toplama

  Kampanya kapsamında, bilgi ve veri toplama konusunda İngiltere’de HIV/AIDS konusunda faaliyet gösteren uluslararası bir yardım kuruluşu olan AVERT’ten faydalanılmıştır. AVERT dünyanın dört bir yanından veri topluyor. Ayrıca HIV/AIDS konusunda Birleşmiş Milletlerin UNAIDS programı düzenli olarak her yıl raporlar yayınlıyor. Dolayısıyla kampanya etkin ve dünyanın dört bir yanından gelen verilere dayanan bir bilgi toplama sistemi kullanıyor.

Kampanyanın Elde Ettiği Başarılar

  HIV/AIDS hakkında farkındalık yaratmak için başlatılan kampanya özellikle ünlülerin desteği ile tüm dünyada son derece başarılı bir etki yaratmıştır. Queen, Paul McCartney, Bono, Dave Stewart ve Peter Gabriel, Annie Lennox, Aretha Franklin, The Edge, Brad Pitt, Joan Baez ve daha pek çok ünlü kampanyaya destek vermiştir. Konserlerde HIV/AIDS konusunda aydınlatıcı konuşmalar yapılmıştır.

  Konserler Güney Afrika’nın dışında Madrid, Londra ve New York’ta da düzenlenmiştir. Bu kentlerde fotoğraf sergileri açılarak bilgilendirmeler yapılmıştır. Kampanyaya bir destek de spor alanından gelmiştir. Euroleague Yönetimi 16 takımın oyuncuları, koçları, hakemleri ile kampanyaya destek vermiştir. Oyuncular, koçlar ve hakemler üç maç boyunca kampanyanın ismi olan “46664” rakamlı dövmeyi vücutlarında taşımışlardır.

Kullanılan Taktikler ve Eylemler

  Kampanya üç temel eyleme dayanıyor. Bunlardan ilki kamuya açık alanlarda fotoğraf sergileri ve video gösterileri düzenleyerek dikkatleri kampanyaya çekmektir. İkincisi ve belki de kampanyanın en güçlü eylemi, ünlülerin desteğiyle gerçekleşiyor. Ünlüler, kampanyaya iki biçimde destek veriyorlar. Konserlerde yer alarak şarkılarıyla kampanyanın duyurulmasını sağlıyorlar. Ayrıca çok sayıda sanatçı 46664 Büyükelçisi olarak görev yapıyor ve kampanyayı tüm dünyada duyurmak için çaba harcamıştır.

Oluşturulan Fonlar

  Kampanyanın fon bulma konusunda üç temel ayağı vardır. Bunlardan ilki konserler ve ikincisi kampanya için üretilen materyallerin satışından elde edilen gelirlerdir. Üçüncü olarak ise bireysel ve kurumsal destekleyiciler oluşturmuştur.

  Kampanya halen devam ediyor ve HIV/AIDS mağdurlarına yardım etmek için çaba harcanmaktadır. Kampanya iyi gerekçelendirilmiş ve HIV/AIDS bugün halen büyük bir sorundur. Kampanyanın en güçlü yanını kuşkusuz Güney Afrika’daki mücadelenin sembolü olan Nelson Mandela’nın kimliği oluşturuyor. Bu kampanyaya destek verenler için büyük bir faktördür.

  **Kampanyanın en etkili tarafını oluşturan konserlerden en güzel örneğini Nelson Mandela’nın da katıldığı ‘’Queen – Invincible Hope w/ Nelson Mandela / The Call – feat Brian May / The Show Must Go On (46664)’’ konsere aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=g0rtq-8PQXw

  **Kampanyanın diğer bir etkili yönünü oluşturan Mandela’nın hapishane numarasıyla oluşturulan materyallerdir. Aşağıda küçük bir kısmı yer almaktadır.(Yüzük, Gömlek, Tişört vs. gibi)

mandela23
mandela25Yazarlar:mandela24

Emre KARASAÇ

Gökçenur POLAT

İlkay ÖZCAN

OKAN VARDAR

Kaynakça:

[1] ATAMAN, Hakan ve Yamak, Banu , “Sivil Toplum Örgütleri için Kampanya Hazırlama Rehberi Dünyadan ve Türkiye’den iyi kampanya örnekleri”,  Ankara, 2009, syf:110, Erişim Tarihi: 22.10.2016

[2] ___ ___, “46664”,  en.wikipedia.org, Erişim Tarihi: 22.10.2016

Reklamlar