Etiketler

, , , , , , , , , , , , , ,

  Türkiye’de rekabetin en yoğun yaşandığı sektörlerden biri mobil operatör sektörüdür. Türkiye’nin üç mobil operatör firması Avea(TürkTelekom), Vodafone ve Turkcell kullanıcı sayılarını korumak ve potansiyel müşterilerini arttırmak amacıyla yeni pazarlama stratejileri geliştirmektedir.  Üç operatör arasındaki savaş dava süreçlerine varan boyutlara kadar uzanmaktadır. Sektörde durgunluk, rakiplerin reklam, PR ve pazarlama çalışmaları gibi nedenlerle dönem dönem operatörler arasındaki yarış kızışmaktadır.Bunlara tarife kampanyaları, ayrıcalıklar sunma, hız yarışları verilebilecek örneklerdir. Ülkemizdeki operatör firmalarının   reklamlarına bakıldığında genellikle benzer stratejiler izledikleri görülmektedir. Reklamlarında rakip firmalara atıfta bulunma ise birkaç örnekten fazla değildir. Bu örneklerin en akılda kalanı ise 2014 yılında Avea’nın yaptığı  “Şarj Çabuk Biter” reklamıdır.

  Bu reklamın ortaya çıkış serüveni ise Vodafone firmasının 14 Kasım 2014 tarihinde bir basın toplantısıyla duyurduğu “Akıllı Kapsama Teknolojisi”yle başlamıştır. Vodafone Akıllı Kapsama Teknolojisi’yle akıllı telefonların pil ömrünü %25’e kadar uzattıklarını ileri sürmüştür. Yapılan açıklamalarda, Phimetries firmasının İstanbul’da 5 farklı noktada gerçekleştirdiği ölçümlerle doğruluğunu test ettikleri belirtilmiştir. En büyük sıkıntılardan biri olan şarj sorununa Vodafone’un çözüm iddiası reklamın televizyonda yayınlanmaya başlanmasıyla sektörün gündem konularından birisi haline gelmiştir.”Telefonla değil Vodafone’la” platformunun tanıtım toplantısından kısa bir süre sonra Turkcell atak yaparak hiçbir kanıt sunmaksızın hazırlattığı bir reklamla kendi şebekesinin pil ömrünü %50 ye kadar arttırdığını iddia etmiştir. Dikkatler reklam yapmayan tek operatör Avea’ya çevrilmiştir.

  Düşünülenin tam aksine bir reklam hazırlayan Avea ise iki rakibini de ters köşeye yatırmıştır. Avea,  Okan Bayülgen’in seslendirmesini yaptığı reklamda kendi kullanıcıların şarjının daha hızlı biteceğini belirtmiştir. Avea reklamda kişi başına en çok Avealıların konuştuğunu, kullanıcılarının ortalamanın 2 katı daha fazla internete girdiğini, en çok mesajın Avea’dan atıldığını haliyle Avealıların şarjının daha çabuk bitmesinin normal olduğunu söyledi. Reklama “Bu aralar herkes akıllı telefon şarjlarından bahsediyor. Halbuki hepimiz aynı teknolojiyi kullanıyoruz. Bir operatör  ” şarjım daha uzun gidiyor” diyor diğeri “Hayır! Benimki daha uzun gidiyor” diyor” diyerek kullanıcıları mantıklı sorulara yöneltiyor. Teknik olarak aynı baz istasyonlarından yararlanan operatörlerin %25 veya %50 oranında fark yaratması şöyle bir soruyu akıllara getiriyor. Hareket halindeki cihazın aynı baz istasyonundan yararlanması mümkün değilken, farklı baz istasyonları şarj ömrünü nasıl uzatabiliyor?

  Bir diğer nokta ise reklamın sonunda verilen “Ayrıca Avealılar bilir şarjı ekran parlaklığı, arka planda çalışan programlar, sürekli açık olan bluetooth, bildirimler, titreşim vs. bitirir. Avealılar şunu da bilir; “Konuş konuş şarj biter, şarja takarsın geçer.” diyerek çözümün bir şarjın ucunda olduğunu ve Avealıların bunun bilincinde olduğunu belirtir.

  Vodafone ve Turkcell’in reklamlarının inandırıcılığını yitirmesiyle firmalar istediği etkiyi yaratamamıştır. Reklamın bu kadar ses getirmesinin en önemli nedenlerinden biri seslendirmenin Okan Bayülgen tarafından yapılması olmuştur. Sivri dili, gerçekçi ve eğlenceli kişiliğiyle tanınan Okan Bayülgen’in reklamın sesi oluşu reklamın gerçekçiliğini arttırmıştır.

  Reklamla ilgili yapılan yorumlara bakıldığında izleyici büyük oranda reklamı zekice bir atak ve güzel bir cevap olarak değerlendirirken diğer bir yandan ise Avea’nın yetersizliğini eleştiren reklamı gerçekçi bulmayan birçok yoruma da rastlamak mümkün. Yorumların birkaçını ve reklamları paylaştık bakalım siz nasıl bulacaksınız?

avea1

avea2

Vodafone Reklamı

https://www.youtube.com/watch?v=dgllCf4ItvI&feature=youtu.be

Turkcell Reklamı

https://www.youtube.com/watch?v=qgIR528Phgo&feature=youtu.be

Avea Reklamı

https://www.youtube.com/watch?v=bi1j4GEs6FY&feature=youtu.be

Yazarlar:

Münevver Söylemez

Aybala Aynur

Gülcan Aydın

Kaynakça:

http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/operatorler-en-tasarruflu-benim-sebekem-diyor

 

 

 

 

Reklamlar