Etiketler

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

İletişim, ekonomi, üretim, tüketim, atılım, katılım, yatırım ve daha birçok sektörün vazgeçilmezi hatta var olma ve sonrasında tutunma ihtiyacı olan bu terimler artık tüm marka kurum ve kuruluşlar için hayati önem taşımaktadır. Öncelikle bu terimlerimizi kısaca tanıyarak başlayalım.

İlk olarak köşemizin janti abisi olan ‘Halkla İlişkiler’imizi sahneye alalım: Nedir bu halkla ilişkiler? Halk kim, ne ilişkisi? Destur bre iletişimci! Evet halkla ilişkiler her ne kadar halkımıza hatta 4. sınıf halkla ilişkiler öğrencisi olan bana bile zaman zaman yabancı gelse de aslında doğrudan ya da dolaylı hepimizin içinde, ucunda, kıyısında illa ki bulunduğumuz bir kavram. Çünkü bir üretici bir tüketiciye gel beraber bir ilişkide bulunalım demiş ve sonrasında ne mi olmuş efenim? Buyurun: Halkla ilişkiler bir oluşumun(kurum-kuruluş-hizmet vb.) bağlantıda olduğu, olacağı kimselerin talebini en iyi şekilde arza dönüştürmek, bu dönüşüm sonrası süregelen ilişkinin devamlılığını memnuniyetli bir şekilde, hastalıkta sağlıkta yürütmeyi amaç edinerek örgütlenmiş bir yönetim fonksiyonudur. Evet, halkla ilişkiler işte budur.

Bu kadar halkla ilişkiler dozundan sonra huzurlarınıza “Gerilla Pazarlama’yı davet etmek istiyorum. Küçük işletmelerin dostu büyük, işletmelerin, pastanın kaymağını ve büyük dilimini alanların korkusu, gelenekçilerin düşmanııı:  Gerillaaa Pa Zar La Maaaa. Amaç her işte olduğu gibi pazarlama fakat bu abimizi farklı kılan özelliği ise mümkün olduğunca en düşük bütçeyle en büyük etkiyi yaratabilmektir. Bu etkiyi yaratmasında ki formunu da abimiz şöyle açıklıyor: “Asla sıradan olmadım, hep farklı şeylerin peşinde koştum. Gelenekleri yıkıp daha yeni daha yaratıcı şeyler bulabilirim dedim. Sokak sokak, afiş afiş, bilboard bilboard hatta duvar duvar gezip farklılıkları kovaladım ve bugün buradayım. Hepinize teşekkürü borç bilirim.”

Gerilla pazarlamayı da yerine aldıktan sonra onun küçük kardeşi olan ‘Viral Reklamlar’ı davet edelim. Viral reklamlar da abisi gibi bütçe dostu olmayı ve kendini farklı kılmayı amaç edinmiş. O da kendini şu şekilde ifade etmekte: “Alem bana hasta! Beni bir görsünler yeter; sonra ağızdan ağıza, paylaşımdan paylaşıma, o paylaş butonu senin, bu beğen butonu benim akarım. Özellikle internet ve video aleminin yeni fenomeniyim. Ben kimseye ‘Hiç internette otel aradınız mı ?’ demedim lütfen beni başkalarıyla karıştırmayın.” Teşekkür ederiz güzel abim buyur otur.

Konuklarımızı davet ettikten sonra aralarındaki ilişkilerden biraz söz edelim. Öncelikle halkla ilişkiler ve gerilla pazarlama nasıl tanışmış bir bakalım efenim:

Gerilla Halkla İlişkiler Nedir?

Yaratıcı ve düşük maliyetin önem kazanması ile birlikte halkla ilişkiler uygulamalarında yeni uygulamalar ortaya çıktı. İlk defa Michael Levine tarafından temeli atılarak literatüre giren gerilla halkla ilişkiler, gerilla yaratıcılık ve gerilla pazarlama kavramları ile yoğrularak pazarlama amaçlı halkla ilişkiler uygulamalarında öne çıkmaya başladı. Levine tarafından gerilla halkla ilişkiler, etkili, hızlı, yenilikçi ve yaratıcı halkla ilişkiler yaklaşımı şeklinde açıklanmaktadır.[1]

GERİLLA HALKLA İLİŞKİLERİN AMACI

1-Uluslararası Halkla İlişkiler Birliği halkla ilişkileri, “Özel ya da tüzel kişilerin ilişkide bulunduğu kimselerin anlayış, sempati ve desteğini elde etmek için sürekli olarak yaptığı faaliyetler” olarak tanımlamıştır. Bu tanımdan hareketle halkla ilişkilerin, herhangi bir faaliyet hakkında kapsamlı bilgi sağlamak, kurum ve kuruluş içinde olumlu beşeri ilişki sağlamak ve verimli bir iletişim sistemi kurmaktan oluşan başlıca üç temel amacı olduğunu söyleyebiliriz.

2- Bu amaçlar aynı zamanda gerilla pazarlama sürecinin de temel amaçlarını oluşturmaktadır. Şöyle ki gerillalar hedef müşterileri ile daha iyi ilişkiler kurabilmek ve onlar için daha fazla değer üretebilmek suretiyle karlarını artırabileceklerinin farkında olan kimselerdir. Birçok yenilikçi pazarlama anlayışının temelini oluşturan müşterileri daha iyi tanımak ve onlar için ekonomik değerleri olabildiğince ekonomik biçimde yaratma anlayışının temel enstrümanı halkla ilişkiler faaliyetleridir. Müşteriler ile daha fazla iyi ilişkiler kurmak suretiyle karlarını arttırmaya çalışırlar.[2]

Görüldüğü üzere bu iki kavram yan yana kullanıldığı zaman özellikle küçük işletmelerin sıçraması, düşük bütçeyle büyük işler yapabilmesi için oldukça önem arz etmektedir. Tabi ki günümüz de büyük işletmeler de artık bu yaratıcı yolları kullanmaya başlamışlardır. Konu viral reklamlarda da aynı sistemle işlemektedir. Çünkü yapılan işlerin amacı öncelikle farkındalık yaratmaktır. Bu farkındalığı yaratırken ki en büyük amaç ise işin oldukça düşük bütçeyle oldukça yüksek ses getirmesidir. Örneğin geçtiğimiz yıllarda Gittigidiyor markasının yaptığı viral reklam ‘eski sevgiliye kapak’ oldukça ses getirmiş ve bize bu sektörün gücünü göstermiştir. İlk bakışta basit bir video gibi gözükse de işin arkasında dekorundan kıyafetine, oyuncusundan senaryosuna kadar altı aylık bir halkla ilişkiler çalışması yatmaktadır. Ve sadece 2 dakika süren bu reklamdan sonra marka; binlerce yeni ziyaretçi, kayıtlı kullanıcı sayısını arttırma, marka bilinirliğinin artması, yaklaşık dört buçuk milyon insana ulaşmak ve tüm haber kanallarında yer almak gibi milyonlarca liralar harcanan bir işten daha büyük başarı elde etmiştir.

Evet sevgili konuklar görüldüğü gibi janti abimiz olan halkla ilişkiler aslında hayatımızda oldukça yer edinmiş. İyi bir halkla ilişkiler çalışmasından sonra yapılan gerilla veya viral işler oldukça başarılı olmuştur. Bu yönetim fonksiyonu özellikle iletişim alanında yapılan işler başta olmak üzere birçok işte ve sektörde kendine yer edinmiştir çünkü bu markaların gerekliliği olmuştur.

Daha da başarılı ve ses getiren işler de görmek dileğimizle abilerimizi uğurlar, selam ederiz. Sağlıcakla, sevgiyle ve iletişimle kalınız efenim.

Yazarlar:

Oğuzhan GÜÇLÜ

Atilla BİLGİ

Bilgehan ALTUNTAŞ

Tuğçe BEYDOĞAN

Tuğçe COŞGUN

[1] http://www.slideshare.net/Senaerman/gerilla-halkla-likiler-41158275

[2] http://www.slideshare.net/aslisengul/asli-engl-halkla-lklern-temeller-gerlla-halkla-lkler-sunumu

Reklamlar