Etiketler

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Orkid markası kişisel bakım ve sağlık ürünleri sektöründe yer alan, pazar payı yüksek olan müşteri kitlesinin tamamını kadınların oluşturduğu Türkiye’nin önemli markalarından biridir.  Bundan 11 yıl önce “ Çocukta Yaparım Kariyer De “ sloganıyla kadınların arkasında olduğunu ve onları sadece ürettiği kişisel bakım ürünlerine potansiyel müşteri olarak görmediğini kanıtlamıştı.

Nil Karaibrahimgil, yıllar sonra tekrardan kadınlara olan bakış açısını yapılan cinsiyet ayrımlarını ortadan kaldırmak için kolları sıvadı. Cinsiyet ayrımcılığının en fazla görüldüğü cinsiyeti söylemlerden biri olan “Kız gibi yapmak” sözünün yarattığı olumsuz etkiyi değiştirmek ve böylece kadınlara karşı yapılan psikolojik baskıların en temel yaşlarına ergenlik dönemlerine dönüp o noktadan farklılık yaratmayı amaçlamıştır. Yapılan araştırmalara göre kadınların özgüven problemlerinin en temel kaynağı ergenlik dönemlerinde ortaya çıktığı görülmektedir. Ülkemizde de çok fazla tanık olduğumuz bu durum özellikle kız çocuklarına karşı kullanılan söylemlerle ortaya çıkmaktadır. İşte tam bu noktada Orkid markası, “Kız gibi yapmak” sözcüğünün şuan kullanılan anlamıyla beceriksizlik, başarısızlık gibi aşağılayıcı tanımından çıkartıp tıpkı adam gibi yapmak sözünde olduğu gibi pozitif bir anlam yüklenmesi gerektiğinin altını çizmiştir.

Kampanya kapsamında çekilen viral reklam filmleri ve kampanya müziğinin Türkiye’nin özgür kızı olarak bilinen Nil Karaibrahimgil’in yapması ses getiren olaylardan biri oldu. Özellikle kız gibi yap sözünün kadınlar üzerindeki etkisinin vurgulanması amacı ile çekilen kamera arkası video 4.196.293 görüntüleme ile sosyal medya üzerinde en çok izlenen videolardan biri oldu. Bunun yanı sıra Nil Karaibrahimgil’in Türkiye Eğitim Derneği (TED)’ndeki konuşmasında kampanya hakkındaki konuşması ve orada bulunan kişilere kız gibi yapmak sözündeki olumsuz anlam karşısında“ Hepimiz hayatımızı bir kadından ödünç aldık peki kız gibi yapmak kelimesi ne zaman kötü bir şey oldu, bir şeyi dandik yapmak anlamına geldi aranızda annesinin beceriksiz olduğunu söyleyebilecek olan var mı?” sorusu ile kampanyanın etkisi ve önemliliğinin altını çizmiş oldu. Aynı zamanda #KızGibi hashtag’iyle ergenlik yıllarından itibaren sözlerle, davranışlarla toplumun ve çevresel faktörlerin kız çocuklarını ne kadar kısıtladığı başlığı da incelendi. Sosyal medya üzerinden etkili olarak gerçekleştirilen bir diğer kampanya ise whatsapp hızlı mesajlaşma programında var olan emojileri ele aldı ve aslında fark etmesek bile teknolojinin gelişmesi ile kadın olmanın sınırlı bir durum olduğu her alanda yansıtılmaya çalışıldığı gözler önüne serildi. Kız gibi yapmanın, spor yapmaya veya kızların yapamaz denildiği şeylerin üstesinden gelmeye engel olmadığı vurgulandı.

Sonuç olarak kişisel bakım ve sağlık ürünleri sektöründeki bir markanın hem spor hem de cinsiyet ayrımcılığını konu alan böyle bir kampanya düzenlemesi bir yandan kadın müşterilerinin desteğini alırken bir yandan da eleştirilere maruz kaldı. Eleştiriler arasındaki en önemli fikir yapılan kampanyanın “Kız gibi” ifadesinin olumlu bir anlama dönüştürülmesine değil “Super girl” tanımına destek olduğu yönündeydi.

Her ne kadar eleştirilere maruz kalsa da cinsiyet ayrımcılığının çok fazla yaşandığı ve artık şiddete döndüğü bu günlerde böyle kampanyalara daha çok ihtiyacımız var. Şimdiden gelecek kampanyaları için başarılar ORKİD…

cinsiyet

Hala izleyemeyenler varsa…

https://www.youtube.com/watch?v=Qv_jwegGtvY

https://www.youtube.com/watch?v=LkCUspEH5nI

https://www.youtube.com/watch?v=oH7gi37Bje4

Yazarlar:

Elif GÜL

Alican GÖRÜLDÜ

Küntay DUYAR

Ferda ASLAN

Bahar DENİZ

Hüseyin ASAR

İhsan SELİMLER

Reklamlar